Sunday, July 22, 2012

Showering & Changing Clothes During the Nine Days

QUESTION: Is it permitted to shower or change clothes during the Nine Days?

SHORT ANSWER: It is a mitzva to shower as one normally does on every day other than Tisha Bav itself, and changing shirts, socks and undergarments as one normally does for cleanliness is permitted – better yet, it is expected – even on Tisha Bav itself.


ואגב דאסקינן ברחיצה לא אוכל להתאפק מלהעיר על מנהג של הרבה אנשים אשר לא מתרחצים מר"ח אב עד העשירי בו, וחושבים שלרחוף הוא איסור גמור, וגורמים בזה לנזקי שכנים וחלול ה' העולה על כולנה, כי למרבה הצער בימים אלה החום גובר והזיעה מתרבה והריח נודף, וא"א לעמוד גם מחוץ לד' אמותיהם, ולפעמים מתכנסים למקום צבור בבית הכנסת וכן באוטובסים, וקשה לעמוד שם בגלל זה. ואין צורך להאריך בגריעת הדבר ובחילול ה' הגדול שיש בדבר זה.

והנה מפורש בשו"ע שכל הרחיצה שאסורה היא רק ברחיצה לתענוג אבל להעביר הלכלוך והטיט מותר, ואני מוסיף שגם זה מצוה, וודאי שמותר וצריך להשתמש בסבון וכל דבר שמנקה היטב ובמים חמים. ורחיצה של תענוג נקרא שהולכים לבריכת מים או לים וכדומה לזה.

ועוד דבר צריך להודיע לציבור, שכל בגדי זיעה כגון בגדים הנוגעים בגוף וגם חולצות בכלל זה וק"ו גרבים, כל אלה צריך להחליף בכל יום ואפילו בתשעה באב, ואין איסור יותר בת"ב מכל השבוע בענין זה.

וגם האדם יתרחץ בכל יום בתשעת הימים (חוץ מת"ב) כמו שצריך להתרחץ בכל יום בכל ימות השנה. ואם לא יחליף את בגדיו – בגדי הזיעה – מה הועיל ברחיצתו. ועיין בגמ' בשבת [דף נ ע"ב] רוחץ אדם פניו ידיו ורגליו בכל יום בשביל קונהו, משום שנאמר [משלי ט"ז ד'] כל פועל ה' למענהו, וכתב שם רש"י בד"ה בשביל קונהו – לכבוד קונהו, דכתיב [בראשית א' כ"ז] בצלם אלהים עשה את האדם, ועוד דהרואה בריאות נאות אומר ברוך שככה לו בעולמו, ע"כ. ובודאי שלאו דוקא פניו ידיו ורגליו, כי אם כל גופו אינו נקי בודאי הוי כנזם זהב באף חזיר, ולא רק שאינו גורם לשבח בוראו אלא גורם לחלול השם, ואומרים עליו אוי לרבו שלמדו תורה [יומא דף פ"ו ע"א].

9 comments:

  1. Where did you pick up that from, thats a whopping find! But why doesnt he stipulate that one has to do it Eiver Eiver?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks. It's my rav's sefer; I try to keep up with his opinions.

      Once someone is washing his entire body anyway I'm not sure why you would say that he should do it eiver eiver. That's something that has more relevance in Hilchos Shabbos / Yom Tov. Here the question is is it being done primarily for enjoyment or primarily for cleanliness; once it's for cleanliness it's all permitted.

      Delete
  2. i was looking at that ohr yitchak sefer and do you know what happened to page 32 33

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dunno. I'm out of town and don't have an actual copy in front of me, though I do know there are some copies that had some printing issues with them, and I also know that this particular copy that was submitted to Hebrewbooks.org isn't perfect as can be seen from the nikud on this page: http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1525&st=&pgnum=63

      Delete
  3. Why isn't it permitted on Tisha b'Av as well if it's just considered washing off dirt?

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://kashrut.org/forum/viewpost.asp?mid=12343

      Delete