Tuesday, March 20, 2012

Lights Out


שו"ת אור יצחק חלק ב' או"ח סימן רי"ז – נכבה החשמל ביו"ט אם יכול להדליקו

שו"ע או"ח סימן תק"ב סעיף א'.

כתב המחבר וז"ל: אין מוציאין אש לא מן העצים ולא מן האבנים ולא מן העפר וכו', עכ"ל.

שאלה: נכבה החשמל ביום טוב מאיזה סיבה שהיא, האם מותר להדליקו.

תשובה: מותר להדליקו ביום טוב, דהאיסור של הדלקת חשמל הוא משום מוליד אש, וכתוב ברמב"ם [פ"ד מהל' יו"ט סוף הל' א'] וז"ל: לא הותר ביום טוב אלא להבעיר מאש מצויה, אבל להמציא אש אסור, שהרי אפשר להמציא אותה מבערב, ע"כ. הרי לך שכל הטעם שאסור להוליד אש הוא משום שהיה אפשר לעשותו כבר מערב יום טוב, וא"כ כאן שהקלקול נעשה ביום טוב, הרי זה כסכין שנפגמה ביום טוב שמותר [עי' שו"ע סי' תק"ט סעי' ב'[1]]. ועיין ברש"י בביצה [דף כח ע"ב] גבי שפוד שנרצף שאסור לתקנו, ופירש"י בד"ה אסור לתקנו ביו"ט – שהרי יכול להשתמש בו כמו שהוא וטרחא שלא לצורך הוא, ע"כ. [וז"ל הברכי יוסף בסימן תק"ב אות א': אין מוציאין האש וכו', וטעמא הואיל ואפשר להוציא אש מערב יום טוב, ויש מי שדקדק מזה שאם לא היה יכול להמציא אש מערב יום טוב, כגון שהיה במאסר או במדבר ולא נזדמן לא במה שיוציא עד יום טוב, מותר להוציאו ביום טוב, וכן נראה דעת הרב בעל תוספות, ספר בית מועד, הביאו הרב מר זקנינו מהר"א אזולאי זלה"ה בהגהותיו כ"י, עכ"ל]. (ונדפס מחדש עתה בלבוש החדש סי' תק"ב). וא"כ ה"ה בנידון דידן שנכבה האור מאיזה סיבה, שג"כ לא היה יכול להכין הדבר מערב יום טוב, ולכך יש להתיר.

Here is the Birkei Yosef, by the way:


[1] ואף ששם כתוב שהוא הלכה ואין מורין כן, יש לחלק בין הנושאים, אבל אין כאן המקום להאריך בזה.

1 comment: